2012. április 13., péntek

Gombold újra 2012


Farkas Anett zsindely parafrázisa nyerte a második Gombold újra pályázatot 2012-ben. Idén is hatalmas érdeklődés volt az esemény iránt, de sajnos sokan pórul jártak,mert félidőben lezárták a bejáratot,így csak a szerencsések láthatták a show-t. Összességében nekem nagyon tetszett, persze mint minden nagyszabású rendezvényen előfordult némi hiányosság.

Extrém körülmények a divat hevében

Szombat délután 4 óra volt, mikor megérkeztünk a Millenáris B épületébe. Első sokként ért minket a rengeteg érdeklődő, aki az előcsarnokban toporgott. Nem derült ki számomra, hogy miért tartják fel a biztonsági őrök ezt hatalmas tömeget, ugyanis ingyenes rendezvényről volt szó. Átverekedtük magunkat az első akadályon, és látható volt hogy bent is nagy a nyüzsgés, készülődés. Az emeleten egész nap elérhető volt a Wamp, aki esetleg unatkozott az akár vásárolgathatott is magának. 
Tökéletes helyet kaptunk, közvetlenül a kifutó mellett ,így kényelmesen nézhettük végig a bemutatót. Egy kis csúszással kezdődött a show;elsőként sikeres magyar tervezők mutatták be 2012/2013-as őszi-téli kollekciójukat név szerint; Abodi Dóra, Benus Dániel, Mojzes Dóra, Konsánszky Dóra, Lakatos Sándor, Sármán Nóra, Szegedi Kata,Tomcsányi Dóri, az Artista és a Kepp Showroom. (erről egy következő posztban olvashattok majd) Ez követően kaptunk egy szusszanásnyi időt és úgy gondoltuk szívunk egy kis friss levegőt, de mire a bejárathoz értünk kedvünket szegte az elénk táruló látvány. A biztonsági őrök, akik inkább megvadult kidobóemberekre emlékeztettek, próbálták a felhergelt tömeget  az ajtón kívül tartani. Akik kint rekedtek, a bejárat üvegajtajára tapadtak és értetlenül szemlélték a bent zajló eseményeket. Elszomorító volt ezt látni, mert úgy gondolom a szervezőknek a tavalyihoz hasonlóan számításba kellett volna venni a helyszín befogadóképességét. 

Divat lehet-e a magyar?

Ezen a kérdésen több bloggertársammal a show közben és a show után is sokat tépelődtünk. A színpadi látvánnyal és a koreográfiával meg voltam elégedve, bár a nevek kiírása luxusnak számított és így elég nehéz volt eldönteni, hogy épp kinek a munkáját látjuk a színpadon.(mint utólag megtudtam, aki a színpaddal szemben ült csak az látta a nevek kiírását, pechünkre oldalt ültünk) A ruhák többsége még mindig látványruha volt, de sokkal igényesebb és kreatívabb mint az elmúlt évben látottak. A modernitást és a hordhatóságot nekem legjobban Erdei Gergely minikollekciója prezentálta. Rendkívül változatos volt( Oversized blézer, áttetsző sejtelmes anyagok, csillogó aranyflitter és strucctoll) megfelelve a mai trendeknek és ezenkívül nem feledkezett meg a magyar motívumokról sem. Bár számomra az est fénypontja volt, mégis emlékeztetett hazánkban oly népszerű ZARA  márka egyes ruháira.


A látványruhák közül a kedvencem a Prenoir- Sejtdimenziók nevet viselő alkotása volt. Az alapötlet rendkívül bonyolult, a papírművészetben ismert méhsejtes technikán alapult. E formák jól megfigyelhetőek a népviseletben, hiszen sok faluban még mai napig az asszonyok az ünnepek során 10-12 erősen kikeményített alsószoknyát is felvesznek, melyek szerkezetileg látványos és izgalmas textúrákat eredményeznek.

Kiegészítők közül a NET- Vinker Zsuzsi és Horváth Kata alkotásai tetszettek. A kosárfonás technikáját felhasználva alkottak szürreális fejfedőket. Ez az előremutató szemlélet egyszerre definiálja a párta, a paróka és a kalap jelentését. A futurisztikus képződmények nemcsak esztétikai élményt nyújtanak, de tökéletesen prezentálják az ősi kézművesség értékeit. Mindközül is a kedvencem a kusza madárfészek.

Sokan megjegyezték,hogy a matyó minta flitterrel való kivarrása még nem eredményez” igazi magyar viseletet”.Én viszont pont ezért gondolom úgy, hogy Erdei Gergely alkotása akár nemzetközi vizeken is megállná a helyét. Munkáin a népies minták nem erőszakosan,hanem leheletnyi,finom nőies formában jelentek meg. Úgy vélem a magyar motívumokat nagyon nehéz úgy divatossá tenni, hogy az egyben mai és hordható is legyen. Sokan ezért próbálkoztak a szitanyomás technikával és valamilyen különleges szabásmintával.
Többen csak kritizálták az egész eseményt, és csupán a hiányosságokat vették figyelembe emellett folyamatosan azt szajkózták hogy ez nem „MAGYAR”.  Lehet személyemből adódik, hogy mindenben meglátom a pozitívumot, de én úgy érzem igenis kell örülni az apró dolgoknak. Hála Istennek, eljutott Magyarország (a kormány) arra a szintre, hogy támogatni kell a divatot, a tehetséges fiatalokat és kulturális értékeinket egyaránt.

Faruha a befutó



Építészhallgató nyerte a 2012-es Gombold újra öltözéktervezési pályázatot.  Farkas Anett ruhái elkészítésénél a székely népi építészetben használatos zsindelytetős házak szolgáltak ihletforrásként. Az anyagválasztás is érdekes, ugyanis fából készültek a ruhák, pontosabban apró kasírozott fa furnér lemezkékből. Az ötlet nagyon innovatív, de valahogy nem gondoltam, hogy győztes lehet.
Fődíj és különdíjak
Az öltözéktervezési pályázat nyertesei 1,1 millió forintos pénzjutalmat kaptak illetve bemutatkozhatnak a Marie Claire Fashion daysen és a Marie Claire magazin ötéves születésnapi számának címlapján is. A design és hagyomány kategória győztesei pedig 400 ezer forintot vihettek haza, és részt vehetnek egy féléves gyakornokságon a Katti Zoob és az Attitude márkáknál.

A Kortárs öltözékpályázat győztesei: (névre kattintva megnézhetitek a nyertes alkotásokat)

A design és hagyomány pályázat győztesei:
öltözék- Somogyi Alettnek
kiegészítő -Vitányi Annának

Különdíjak:
A Vodafone Smart Store különdíj: Erdei Gergely
A Budapesti Közlekedési Központ különdíj: Molnár-Madarász Melinda
A Black Box Concept Store különdíj: Söptei Eszter
A WAMP különdíj: Kalácska Zsanett
Az OurStyle különdíj: Szűcs Ágnes
A Fashion Issue különdíj: Domokos Mihály 

fotó:saját , fashiontime

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése